السبت، 17 نوفمبر 2012

هدنة


عدت من نوبتجيتي الواحدة ظهرا فأصابني هلع وصدمة مما حدث , حتي تحجرت الدموع وتجمدت من هول الفجيعه فلم استطع كتابة كلمة واحدة وظللت اتابع ردود افعال اصدقائي والصفحات فأحسست بوجع أكبر فنمت وحلمت بأني في فضاء واسع كبير ولكن هناك الكثير من الناس من حولي يضيقون عليّ ويشوشون علي تفكيري بكلامهم الكثير فهم يتحدثون بصوت عالي في نفس الوقت وكلامهم يتقاذفني يمينا وشمالا فأحسست بإختناق شديد وكأن صدري ضيقا صدرا كأنما يصّعد في السماء أحاول الهرب منهم حتي ابتعدت قليلا وجلست منهكة ........
أفقت وانا في قمة التعب أنظر إلي اللاب توب أريد كسره فما رأيته في الحلم هو في الحقيقة ما يدور علي الفيس بوك يوميا ومع كل حدث جلل حتي لو كانت مصيبة 
كيف تحركنا أزرار الكيبورد فنكتب بكل حرفية كلام يثير المشاعر ويتفاعل معه الانسان بكل حواسه ثم نأكل ونشرب ونلهو وكأن اختزال الموقف كان في بعض كلمات أخرجناها من مكنون صدرنا ربما نكون صادقين فيها وربما نكتبها من باب فرضية الكتابة الفيسبوكية فبين حادث الاطفال اليوم وعلي كل الوجع الذي بداخلنا الا أني وجدت من يسب ومن يلعن في الحكومة ومن يسب أخر لمجرد كلمتين قالهم لم نتبين صحتها , ومن يحتسب ومن يدعو علي خلق الله , ومن يبرر ويدافع قبل أن يُهاجم ولكنه اعتاد التبرير , ومن بث يأسا في القلوب , ومن كل همه اصطياد كلمات كالتي أكتبها الان ليلهب صاحبها بسوط كلامه ,و, و ....
وأفقت من هذا كله الي 
1- لماذا لانفر الي الله كفرارنا الي الفيس بوك نبثه ما بنا وندعوه ونتوسل اليه ليهيئ لنا من أمرنا رشدا مع كل هذا الفضاء الواسع نحصر أنفسنا بكل غباء في هذا المكان الضيق الذي صرت أمقته , والله ان ركعتين لله ودعاء لاهالي الاطفال وتوسل اليه سبحانه أبلغ من أي كلام رخيص يُكتب أو مزايدات أو حسابات سياسية او شخصية او فكرية ؛ تُري هل سيصل كلامكم وتحليلاتكم الي امهات الاطفال ؟! هل هي ما سيبرد نارهم ؟!
2- كانت ثورتنا الاولي نردد يسقط يسقط حسني مبارك وبعد اسقاطه صرنا نردد يسقط يسقط حكم العسكر وبعد اسقاطه رددنا يسقط يسقط حكم المرشد آما آن الاوان ان نقول تسقط تسقط الفوضي ....الفوضي بمفهومها الصحيح فعليك اسقاط الفوضي من نفسك اولا ولعلي اذكر كلمة ابن القيم " يأبى عدل الله أن يولي علينا أمثال معاوية فضلا عن أبي بكر وعمر، فإن ولاتنا على قدرنا، وولاة السلف على قدرهم، وكأن أعمالنا ظهرت في جنس عمالنا. "
اسقطوا الفوضي فعليا وليس من خلال الكيبورد 
3-أمسك عليك لسانك في كل الاوقات فأنت مُحاسب بالكلمة والفيس بوك من غير نية سليمة هو أشبه بمن يحاول ملأ كوب مقلوب باللبن ,أثقلوا موازينكم يرحمكم الله 
4- تحية لأصدقائي الذين لم يغيرهم الحدث عما كانوا يفعلون من قبل وهم قسمين الاول ينشر صور مهند وسمر واتراك آخرين وعليها كلمات رومانسية علي ضيقي منهم في السابق الا اني وجدتهم هم الصادقون مع انفسهم فاكتفوا بمتابعة الخبر وعمل اللايك وعادوا الي قوقعتهم !!! والقسم الاخر هم غير المتواجدين فعليا علي الفيس بوك ولكن مشتركين في تطبيقات كسنن والفيسبوك الدعوي وذكّر وغيرها فلم يبقي منهم الا ايات واحاديث يأخذون أجر من قرأها ومن عمل بها ؟
بدأت أشعر بشيئ واحد فقط " ليس لها من دون الله كاشفة "

الثلاثاء، 13 نوفمبر 2012

ضيف عزيز


 ضيف عزيز 
إخوة خمسة يقطنون نفس البيت, كل يوم يختلفون ويتناقشون, و بحضور ضيف عزيز قطع مسافات طويلة كل يوم للوصول اليهم يتكلمون في نفس واحد يحاول الضيف أن يتكلم فيسكتوه فلا يستطيع صوته الوصول اليهم من كثرة التشويش وبعد نقاش طويل يختلفون علي نزول الضيف العزيز في غرفة من فيهم ؟
كل أخ منهم يبدأ الكلام كالعادة للضيف انت مني وانا منك انا اولي بصحبتك دائما وأبدا ولا يليق بمقامك الا غرفتي ! نفس الاسطوانة يتحدث بها الخمسة الي ان يرهقهم التعب من النقاش والخلاف فيذهب كل منهم الي غرفته تاركين الضيف العزيز دونما مأوي وهذا كل ليلة ! وهو " الضيف " لم يغلبه اليأس بل يعاود الكرة مرة اخري .
البيت هو الوطن والخمسة اخوة هم افراد الانتماءات والايدلوجيات المختلفة وما يحدث مع الخمسة من نقاش وجدال كل يوم ليس من دروب الخيال 
بقي أن نعرف من هو الضيف العزيز ......انه " الإنصاف "
جلست طويلا أفكر تُري ما معني إنصاف ؟ ولماذا هو عزيز كما وصفه السابقون ؟
لغويا الانصاف معناه :شطر الشيئ 
أما في الاصطلاح فالإنصاف : أن تعطي غيرك من الحق من نفسك مثل الذي تحب أن تأخذه منه لو كنت مكانه، ويكون ذلك بالأقوال والأفعال ، في الرضا والغضب، مع من تحب ومع من تكره ....  وهو لا يكون إلا بين اثنين ، أو أمرين ، أو أمر ذي طرفين . يعبر عنه قول الرسول صلي الله عليه وسلم ( لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه)
كيف يصل المرء لهذه الدرجة من الشفافية مع نفسه فينصف نفسه من نفسه كيف يتحكم في شعوره تجاه أخر يختلف معه كلية في الرأي كيف يضبط ايقاع الحب والكره .
كيف تكون منصف فتضع نفسك مكان خصمك وتري بنظرته وتحس احساسه ؟
الكل بين حالين ,النظر الي اخطاء المختلف معه بعدسة مكبرة وبين التبرير لموقفه او فكرته, والكل يدعي الانصاف !!!
كان بمقدوري أن اتكلم عن صور الانصاف بين الانصاف مع النفس والانصاف مع الله ورسوله والانصاف مع اهل الذمة والديانات المختلفة , وأن اجلب ايضا اروع قصص في الانصاف بين الماضي والحاضر ,ولكن رأيت ان اكتب عن الانصاف في المناظرة وكيف نحققه في انفسنا .
حضِّر نفسك لتكون منصف :
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-اعرف نفسك و انقد انتمائك :
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 بداية أحضر ورقة وقلم واكتب فيها عيوبك في المناظرة واسأل من تحاورهم عنها وابحث عن حلول وعلاج لها 
علي الجانب الاخر اكتب ماهي مزايا و عيوب الاتجاه الذي تمثله ؟ ماهي مواقفهم الفترة الماضية ؟ هل انت راض عنها ام لا ؟ هل هي من الانصاف والعدل بمكان ام لا ؟
ولاتطنطن كثيرا بتاريخ طويل او كفاح مُر علي مدار سنوات أن يكون ذريعة لتبرير أخطاء او تمرير سقطات .
ومن ناحية أخري لا تزدري أحد بمظهره ولبسه او تفكيره واعترف له بالسبق وبخبراته ومهاراته وثمِّن جهده وتعبه .
2-انظر بعين النحلة لا بعين الذبابة :
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
النحلة لا تري الا كل حسن انظر الي ايجابيات من حولك ومزاياهم ولاتنظر بعين الذبابة علي كل سيئ وسلبي منهم 
لذلك امسك بورقة اخري واكتب فيها محاسن الاخر المخالف لك, سجل كل ما يخطر لك ببال وسجل أيضاً ما يقولونه أنه من محاسنهم وإنجازاتهم وأنت قد تجعله من سقطاتهم ، اكتب أكبر قدر ممكن ، لذلك لا تستعجل فلا تكتفي بجلسة واحدة ، بل قم بالبحث والسؤال والاقتراب مما يقربك إلى ذلك .
3-تنازل عن جهاز كشف النوايا :
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حمل كلام مخالفك الظاهر ولا تتعرض للنوايا والبواطن فتغوص بجهازك تفتش في نواياه وماذا يقصد وانه بداخله كذا !! هو مطلب صعب وعزيز ولكن روض نفسك عليه 
4-احفظ لك كبريائك  :
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فتبين وتثّبت قبل ان تتكلم عن شيئ فتكون مضطرا بعد ذلك للاعتذار عن ما بدر من تسرعك وفي تلك اللحظة قد يمنعك كبريائك من الاعتذار فتدفن رأسك في الرمال كالنعام فتؤذي كبريائك اكثر 
5-تحرر من قيودك الفكرية والانتمائية :
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تقبل نقدك ولا تتعصب لنقد انتماءك وتأكد أن العصمة دفنت بموت النبي صلي الله عليه وسلم فلا أحد معصوم 
تداخل مع المخالف لك وحاول ان تقرب بين وجهات النظر و الوصول الي نقاط اتفاق 
فلاتحجب نفسك عن الاخرين استمع لهم وناقشهم,واعمل معهم  بل واعمل كمحام مدافع عنهم اذا تعرضوا لهجوم فيه تجني عليهم او ظلم بيّن (ولا يجرمنكم شنئان قوم علي الا تعدلوا إعدلوا هو أقرب للتقوي )
 6- تجرد :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
من مشاعر الحب والكراهية للمخالف , انتقد الرأي وليس صاحب الرأي فتجلب له من تاريخه ما ليس له علاقة بالمناقشة ,تجرد من سوء ظنك بمن امامك , تجرد من احساسك انك دوما أصح فلست أفضل من الشافعي , تجرد من نقاط البعد والخلاف وابحث عما يجمِّع ويُحدث توافق  , تجرد من احساسك بالضيق من مخالفك وامنع اي كراهية لدخول قلبك وسد علي الشيطان مداخله اليك بالفرار الي ربك وادعوه بنقاء القلب واخلاص السريرة ,لاتنام قبل ان تصفي قلبك من كل شائبة, اتصل بمخالفك وراضيه واطلب منه أن يسامحك ان أخطأت في حقه .
7- تعلم آداب وفنون الحوار .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 لو تحقق الانصاف هكذا بيننا كيف يكون حال بلدنا ؟ 
"الانصاف عزيز "لان النفس تميل الي اتباع هواها وتأبي ما يخالفها ورحم الله الإمام مالك حينما كانَ يقول: أقلُ شيء في زماننا الإنصاف. فعلقَ عليها الإمام القرطبي قائلاً: فكيف لو رأى زماننا وقد كثرَ فيه الفساد؟!
وحسرة علي زماننا ,تري هل سيحل هذا الضيف العزيز فيجد مأوي في غرف قلوبنا وعقولنا؟

السبت، 10 نوفمبر 2012

دا جواز يا دكاترة 2


ورجعنا في الحلقة التانية وطبعا شفت حنق وضيق من بعض الناس من الحلقة الاولي وكمان ناس كانت مؤيدة للكلام وناس كانت بتقول اللي حصل حصل, واحنا اتفقنا من الاول علي نقاط وكان اهمها ان الجواز قسمة ونصيب بالبلدي كدا وان ربنا كاتب
 لكل واحد وواحدة رزقه في موضوع الجواز والكلام دا ما هو الا ان شئتم اسميتموه "هرطقات من هرطقاتي" او يمكن حاجات لمستها من الواقع ومن احتكاكات مع الحالتين وبحاول انقل الصورة من وجهة نظري اللي ممكن يتفق او يختلف الكثير معها واتفقنا ان في ناس ضربت اروع الامثال في الحالتين .
نيجي لعيوب الجواز بين الدكاترة :
1- عدم التوفيق بين الشغل ومتطلبات البيت :
عندما تتحول المرأة الي سوبر مان والدكتور الي هيرو لان الشغل بيبقي كتير جدا علي الرجل واحيانا المرأة تعمل بنفس القدر من الشغل أضف عليه مسئوليات ومتطلبات البيت ومعهم حمل ورضاعة واولاد ومذاكرة وماجستير ونوبتجيات ,والرجل نفس الكلام اضف علي عمله شغل البرايفت بالليل لتوفير ميزانية محترمة لتيسير الحياة فبتبقي النتيجة :
1-اهمال البيت علي حساب الشغل ويدخل في الاهمال تربية الاولاد والاعتناء بيهم
2-اللجوء الي الحل السلمي وهو تنازل احد الطرفين عن بعض طموحه وغالبا بتكون المرأة لاننا في مجتمع شرقي
3-بيكون التنازل دا يا اما في الناحية العلمية فتتأخر في الماستر شوية, او متفتحش عيادة وتكتفي بشغل الحكومة ,او ترضي بتخصص ظريف من غير نوبتجيات لمجرد انها مش مناسبها التخصصات ذات المهام الثقيلة ,او لو فتحت عيادة ودا في احسن الحالات بتكتفي بايام محددة فيها وفي اوقات تتلائم مع ظروفها
4-انهم يبقوا متعاونين جدا ويبقوا مثاليين في كل حاجة بس برضه هييجوا علي صحتهم واجتماعياتهم ويرضوا باقل القليل من الاكل او الدليفري ويقضوها يعني .
2-الندية في التعامل :
وبتبقي اكتر مشكلة مؤرقة وخصوصا لو كان سنهم متقارب جدا من بعض او نفس الدفعة ومتهم بالندية دائما المرأة انها تنظر الي الرجل انها نفس المستوي العلمي والاجتماعي وتدخل مثله نفس الدخل المادي وتريد تحقيق طموحها ويري بعض الرجال انها مهما كانت مكانتها فتبقي الست ست وانها جوا البيت اهم من بره البيت وانه هو ليه حق القوامة ويري آخرون انها انثي لها حقوق وعليها واجبات كمان انه عليه واجبات وله حقوق بغض النظر عن اي مكانة وبصراحة يعني الندية دي في الغالب بتيجي علي دماغ الست في الاخر
3-من غير ضرب, بس حياة الدكاترة غالبا بيبقي غالب عليها الجدية والعملية اكتر وبعضهم يري ان الدكتور او الدكتورة ملهمش في الدلع او الهزار وخفة الدم والروشنة وان كنت انا ضد وجهة النظر دي بس لازم اقولها لانها قناعة موجودة عند البعض
لو اكس دكتور/ة هتبقي بعض العيوب دي برضه موجودة باستثناء رقم 3 لان وجود شريك مخالف من وجهة نظري بيلطف الحياة كتير وخروجات بقي وفسح وهزار والش عادي لكن هنزود علي العيوب اللي فاتت :
1-لو اكس دكتور احيانا بيبقي فيه نوع من الغيرة في بعض الحالات
2-عدم تفهم لطبيعة العمل والضجر منها احيانا وخصوصا اذا كان الطرف الاخر عنده من الفراغ ما يكفي ليلاحظ ذلك او طبيعة عمله غير مرهقة ,واحيانا يكون عدم التفهم لطبيعة العمل في صورة غيرة زوج علي زوجته من تعاملاتها مع مرضي رجال اوشيئ من هذا القبيل
يبقي في الاخير ان نعي ان اساس نجاح اي زواج المودة ,الرحمة ,التعاون , الحب ,الاحتواء , الاحترام والاهتمام لو موجودة بتهون قدامها اي مشاكل وعقبات 

]دا جواز يا دكاترة



سامحوني اني مش هكتب بالعربية الفصحي وهكتب عادي شعبي يعني بس اصل الموضوع دا بالذات مش هعرف انمق كلامي فيه ,,,خلاصة الامر اني بقالي فترة كبيرة جدا بنات كتير بتسألني اتجوز دكتور زيي ولا يفضل حد من خارج المهنة وكنت ببقي مش ع
ايزة ارد اوي لاني متزوجة من خارج المهنة "ولله الحمد " فآرائي هتؤخذ علي انها تجربة شخصية وبعيدة عن الواقع السائد وهو ان الدكتور لازم يتجوز دكتورة
لحظة لحظة
انا يمكن كلامي مش هيبقي مقارنة أد ماهو مشاهدات من الواقع بس لازم نتفق علي حاجات الاول
1-ان الجواز قسمة ونصيب يعني في الاخر لو مكتوبلك تتجوز دي خلصت خلاص مكتوب ان محمد هيتجوز فاطمة رضي محمد او مرضيش دا مقدر ومكتوب وللعلم كل واحدة بتبقي عاملة زي القفل مبيفتحهاش غير مفتاح واحد
2- ان في الاختيار في اساسيات بنختار عليها ممكن تبقي منها الكلية لكن الموضوع كله بيبقي عامل زي العملية الحسابية مفاضلات ومميزات بتسد سلبيات وبتبقي في عوامل اقوي زي القبول والتوافق فليست الكلية هي البند الاساسي في الاختيار
3- ان دي وجهة نظر شخصية مبنية عن مشاهدات واحتكاكات في الواقع وليست للتعميم فلكل قاعدة شواذ وشفت ناس ضربت اروع مثل في الحالتين
4- في عوامل شخصية كتير بتحكم المسألة يعني مينفعش الكلام دا ينطبق علي الكل من ضمن العوامل مثلا التربية واسلوب المعيشة اللي اتربي عليه كل فرد يعني ممكن يبقي اتربي في بيت الاب والام دكاترة وهو يا اما معجب بالتجربة جدا او متعقد منها جدا ,صفات شخصية تتيح او تمنع الزواج من دكتورة زي التعاون, الطموح ,الغيرة , .....
طيب بصوا بقي دكتور ولا اكس دكتور
دكتورة ولا اكس دكتورة
مبدأيا كدا هنقول مميزات ان دكتور يتجوز دكتورة :
1- اكتر اتنين هيفهموا بعض كويس جدا هما الدكاترة يعني تبقوا راجعين من الشغل هتلاقي حد في البيت عارف تتكلم معاه عن الطب وكمان الدكتورة اكتر واحدة بتفهم حياة الدكتور ومشاغله ويعني ايه مذاكرة ماجستير وانك لازم تنجح
2- ممكن تساعدوا بعض في العيادة والشغل يعني انت تشيل شغل عنها وهي تسد في حاجة تانية وممكن تساعدوا بعض في الماستر والمذاكرة وكدا
3- وجاهة اجتماعية وتربية الاولاد بشكل مختلف وان كنت انا ليا اعتراض علي دي لكن للانصاف هي وجهة نظر غالبة علي المجتمع ولا بد من ذكرها
4- بعض الدكاترة بيتجوزوا دكتورة عشان هتدخله دخل مادي كويس وخصوصا لو كانت نسا وولادة واعرف ناس دا كان اساس اختيارهم "طبعا من وجهة نظري دي يعني حاجة يع اوي "
5- الدكاترة الفيمال غالبا بيبقوا عقلانيين زيادة ومش تافهين او سطحيين ومش هتشغل مخك بكل شوية انت سايبني لوحدي ,ما اتصلتش بيا ليه ,هو انت متجوز الشغل....... الدكتورة لا خالص لانها اولا مش فاضية ثانيا عارفة ان وقتك مش ملكك ودايما هتدفعك للامام
6- غالبا يعني لو الدكاترة متجوزوش دكتورات مين اللي هيتجوزهم فدا نوع برضه من التكافل وكمان الدكاترة الفيميل بيبقوا مثقفين كدا وملتزمين بحاجات صعب شوية تلاقيها في ناس تانية وكذلك الدكتور غالبا بيبقي مالي مركزه ومش ليه بقي في افلام وكورة ومش عارف ايه
نيجي بقي لاكس دكتور او اكس دكتورة ونسقط عليهم الكلام اللي فات
1- من ناحية هيفهموا بعض انتوا محتاجين اول ما تروحوا البيت ترموا الطب ورا الباب فمش طالبة لما ترجع انك تقعد تسمع او تسمعي كلام في الطب كفاية اللي انت شفته طول النهار وكتير في ناس برضه من خارج تخصصنا بيفهموا كويس الكلام الطبي حتي لو اكتفوا بالتشجيع
2- بالنسبة للمساعدة اه ممكن الاكس دا يساعد مش شرط في الطب في حاجات بره الطب يعني علي الاقل هيبقي عنده وقت يوصلك ويجيبك من الشغل , هيجيب العيال من المدرسة , ممكن كمان الاكس دكتورة تنطبق عليها المواصفات اللي فاتت وكمان تشيل عنك عبأ البيت كله بما فيه فانت بتروح تاكل وتلاقي كل حاجة متوفرة
3- وجاهة اجتماعية برضه لما تبقي هندسة ولا صيدلة او اداب وتجارة ميضرش وانتي نفس الكلام ممكن يبقي وجاهته في مركزه في الشغل والتربية السليمة للاولاد دي رزق من ربنا وتفاهم بين زوجين وتوزيع مسئولية عليهم مش مرتبطة ابدا بالطب
4- الدخل المادي اعتقد انه لو بقي اكس دكتور فالموضوع حلو لانهم غالبا بيبقوا بيقبضوا احسن من الدكاترة اللي انتي بالفعل عارفة هما بيقبضوا كام وعشان يزودوا دا بيعملوا ايه وبيتعبوا اد ايه والاكس دكتورة علي فكرة برضه لو بتشتغل فهما غالبا بيقبضوا زينا او احسن
5- العقلانية والعمق مش حكر علي الدكاترة وان كانت صفة اصيلة فيهم لكنها موجودة في غيرهم وفي نماذج كتير تفوق الدكاترة في دا بل في الدكاترة من هم سطحيين وسذج وتافهين
اما العيوب بقي في الحلقة الجاية لانها فيها كلام كتير وقصص كدا لكن هأكد برضه تاني علي ان في عوامل شخصية وصفات بتحكم الموضوع لازم تعرض نفسك او تعرضيها علي الكلام دا وتشوفوا هتقدروا فعلا تتكيفوا علي دا الوضع ولا لا ويبقي ان الاصل في الموضوع هو القبول والتوافق انما هي وقفات لمن كان اساس الاختيار عنده في الاساس هو طب او اكس طب
ممنوع اي نقاش حتي اكتمال الحلقة التانية قريبا جدا باذن الله
 — 

الأحد، 4 نوفمبر 2012

ففروا الي الله


ففروا الي الله

من أعظم آيات القرآن التي استوقفتني من ايام والتي تهزني من داخلي فهي تجمع معاني الخوف والرجاء ...عندما يخاف الانسان من شيئ يفر منه بأقصي سرعة لديه محاولا النجاة ,الا الله عندما نخاف منه نفر اليه ندعوه ونرتمي علي أعتابه,, امرنا بالفرار منه اليه ليدرك الخلق أنه أرحم بهم ممن سواه وأنه يريد بعباده الرحمة والمغفرة ....

قصة ذكرها الامام الحافظ بن رجب في شرح حديث لبيك " كان رجل يبكي وينادي أين قلبي أين قلبي من وجد قلبي ؟

فدخل يوما بعض السكك فوجد صبيا يبكي وأمه تضربه وأخرجته من الدار فأغلقت دونه الباب فجعل الصبي يتلفت يمينا وشمالا ولا يدري أين يذهب ؟ ولا أين يقصد ؟ فرجع الي باب الدار فوضع رأسه علي عتبته فنام فلما استيقظ جعل يبكي ويقول :

ياأماه من يفتح لي الباب إذا أغلقت عني بابك ؟ من يدنيني من نفسه إذا طردتيني ؟ من الذي يؤويني بعد أن غضبت علي ؟

فرحمته امه ونظرت من خلال الباب فوجدت ولدها تجري الدموع علي خده متمرغ في التراب ففتحت الباب وأخذته حتي وضعته في حجرها وجعلت تقبله وتقول :

يا قرة عيني ويا عزيز نفسي أنت الذي حملتني علي نفسك وأنت الذي تعرضت لما حل بك لو كنت اطعتني لم يكن مني مكروها

فقال الرجل :لقد وجدت قلبي....لقد وجدت قلبي

وجد قلبه في التذلل علي أعتاب ربه وفي الفرار اليه أما آن الاوان لكي تفر قلوبنا واجسادنا الي الي من بيده كل شيئ ومن يعلم مستقرنا ومستودعنا,ونحن الاحوج الي فرار اليه في كل وقت

فر الي الله مع كل لحظة انكسار ,فر الي الله مع كل ذنب تذنبه فر الي عفو وغفرانه ,فر الي الله مع كل احساس بنعمه عليك لتشكره , فر الي الله  مع كل أحساس بالوحدة والالم لتؤنس وحدتك بالقرب منه وبمناجاته , فر الي الله مع كل احساس بالاحتياج لاي شيئ او اي شخص لتدرك انه ارحم بك ممن سواه ويعلم عنك أكثر ممن تحتاج اليهم وتظن أنهم أحن عليك منه سبحانه .

فر الي الله مع كل لحظة ضعف تغلبك فيها نفسك وتصارعها وتصارعك علي فعل الذنب وتقعد همتك فروقتها الي مراد الله وليس مراد نفسك لتحس بلذة النصر علي نفسك الضعيفة وتحس بلطف ربك ومدك بحوله وقوته

فر الي الله مع كل لحظة شح تراها في نفسك فر اليه لتكبح جماحها وتلجمها بلجام البذل والمعروف

فر اليه من جهلك الي العلم ومن عصيانه الي طاعته ومن غضبه الي عفوه ,فر الي الله مع كل لحظة تردد وتيه ليهيئ لك من أمرك رشدا

فر الي الله مع كل لحظة بطش او ظلم او انتقام منك لاحد لتتعلم كيف تعفو وتسامح

فر الي الله مع كل لحظة ألم ووجع لا يشعر بها غيرك ليخفف عنك ويطمئن قلبك انه يحبك

فر الي الله مع كل لحظة قهر او احساس بالظلم او الاضطهاد ليربت علي قلبك ويفيض عليك من رحماته ويقويك بالصبر وتطمئن الي وعده بالنصر

فر الي الله مع كل لحظة حب تحس بها لتشكره وتدعوه أن يديم ويبارك القلوب المحبة التي تحيا في ظلالها

فر الي الله مع كل لحظة تحس فيها بقسوة قلبك وجفاف مدمعك مع كل لحظة شهوة مع كل لحظة نجاح مع كل لحظة فشل مع كل احساس بالهم والضيق مع كل لحظة سعادة تحسها مع كل لحظة ضياع وسقوط مع كل فتور يصيبك مع كل طاعة يعينك عليها.... نحتاج الي تعلم و اتقان الفرار الي الله ,قال العلامة عبد الرحمن السعدي "وسمى الله الرجوع إليه فرارًا : لأن في الرجوع لغيره أنواع المخاوف والمكاره ، وفي الرجوع إليه أنواع المحاب والأمن والسعادة والفوز ، فيفر العبد من قضائه وقدره إلى قضائه وقدره ، وكل من خفت منه فررت منه ، إلا الله تعالى ؛ فإنه بحسب الخوف منه ، يكون الفرار إليه" .

فروا مما سوي الله الي الله ....